Puerto Rico

12 november 2013 - San Juan, Puerto Rico

Maar weer is een verhaaltje.

Afgelopen weekend ben ik in Puerto Rico geweest met een hele groep Nederlandse studenten. Was heel erg gezellig!  Vrijdagmiddag met zn allen op het vliegtuig gestapt, en na een korte vlucht (35 min) geland op Puerto Rico. Zonder problemen door de douane gekomen, en daarna auto's gaan huren (grote groep, dus 3 auto's). Ik zat in een hele mooie Ford Focus sedan. Erg sjieke bak. Eerst zijn we naar het hostel gegaan, spullen gedropt, en vervolgens gelijk een restaurant zoeken (om 10 uur 's avonds). Uiteindelijk een leuk tentje gevonden, en om 11 uur hadden we ons avondeten hoor :-)   Gelijk veel aandacht van locals, en heb een heerlijk zalmfiletje op onder het genot van een lokaal biertje en een niet lokaal shotje Whisky (met dank aan een dronkenlap met een hele grote fles Whisky in zn hand). Half 1 thuis, en gelijk naar bed om de volgende dag vroeg op te kunnen staan.

Dag 2. Eerst even snel naar een heel groot winkelcentrum om vervolgens door te gaan naar El Yunque (regenwoud) en kayakken. Winkelcentrum was abnormaal groot. Ik denk dat ik een kwart ervan heb gezien ofzo. De rest zal er vast hetzelfde uit hebben gezien. Namelijk groot, en met winkels dus. Gebaseerd op die redenatie kan ik dus zeggen dat ik het hele winkelcentrum heb gezien :-)

Een uurtje en een donut later zaten we in de auto richting El Yunque. McDrive duurt dus echt een eeuwigheid daar! Tegen de tijd dat ik mn broodje eindelijk had, had ik al geluncht en stond op het punt om avondeten te gaan halen. Erm tja.. Uur later waren we dus in El Yunque (het regenwoud). Driemaal raden wat hier te vinden is. Goed en fout!  Ja, er waren bomen, nee er was geen regen (althans niet toen wij er waren). Veel mooie uitzichten, en na een wandeling van 20 minuten zelfs kunnen zwemmen in een waterval. Damn dat water was koud. Flashbacks aan de Noordzee enzo (maar dan wél warm als je weer eruit komt). Wel gaaf om in een waterval te staan. Dat water komt heel hard aan. Er verschijnt nog wel een fotootje ergens binnenkort.

Na ons avontuur in El Yunque door naar Fajardo om te gaan kayakken in het donker. Hier splitste de groep wel op. De meeste meiden wilden namelijk weer gaan shoppen, en zijn dus niet mee aan kayakken. Haha, hebben die ff wat gemist zeg :-)  Kayakken was in het donker, en er was geen waterval te bekennen. Saai zeg je? Tja, maar dat wisten we al van te voren. We zijn namelijk gaan kayakken in Bio Bay. Zoek maar is op op youtube. In dit meer zit een of andere bacterie die licht geeft zodra die wordt verstoord. Als je je hand door het water roert dus. Zag er heel erg gaaf uit. Was ook erg leuk om vervolgens in het donker terug te moeten kayakken door een watertje in een mangrovebos. Dat is dus donker. Pikdonker. Het enige wat je zag, was de lampjes die op alle kayaks zaten. Heel erg mooi gezicht. Hiervan helaas geen foto's, want water. Dus.

Dag 3. San Juan. San Juan is een grote stad op Puerto Rico (volgensmij zelfs de hoofdstad) met een rijke historie. Er staan ook twee oude forten (die dus precies op elkaar lijken. Namelijk oud, verweerd, en vol met bejaarden met camera's). Was wel leuk om te zien, en de uitzichten vanaf de top waren ook weer erg mooi. En guess what! Ik heb nog een cruiseschip gezien ook xD   Vertel is wat nieuws. De haven van Sint Maarten vind ik iig wel een stuk mooier, al was San Juan leuker voor toeristen die niet met cruiseschip komen, omdat ook zij hier tot heel dichtbij de schepen kunnen komen. Halverwege de middag een deel van de groep afgezet op het vliegveld, en weer terug San Juan in. Even lunchen, wat souvenirs kopen en nog een ander fort bezoeken. Daarna terug naar huis gegaan, en de avond beetje liggen niksen.

Dag 4. Bacardi fabriek! De grootste Bacardi fabriek ter wereld zit op Puerto Rico, en de tours zijn gratis! Als groot Bacardi liefhebber móest ik daar dus even kijken. Tering, wat een terrein is dat zeg. Echt gigantische open velden, leek wel een golfbaan. De tour was helaas niet door de facility zelf, maar door een museum waarin voornamelijk aandacht werd besteed aan de geschiedenis van Bacardi. Er was wel een demonstratie (verschrikkelijk ingestudeerd. Misschien playbackte die man zelfs wel) van hoe je verschillende mixdrankjes moest maken. Er was ook nog een mogelijkheid tot proeven, maar helaas moesten we een vliegtuig halen, dus na een snelle run door de giftshop was het weer terug naar het vliegveld, terug naar Sint Maarten.

Kortom, Puerto Rico was een heel erg leuk uitstapje. Lekker om even weg te zijn van Sint Maarten en weer een nieuw eiland te kunnen verkennen.